08 Februari 2011

Ancaman Kuil Yahudi terhadap Masjidil Aqsa




Seorang pendita Yahudi yang terkemuka Dov Lior, telah menggesa supaya dilakukan persediaan untuk membina semula kuil Yahudi yang didakwa pernah wujud di tapak Masjid Al-Aqsa. Beliau secara terus terang bercakap tentang pemusnahan Masjidil Aqsa “ Kita mesti menyelamatkan tempat ini dan mengembalikannya semula ke pangkuan Israel, dan jika kita tidak mampu membinanya sekarang atas sebab perundangan, ia satu alasan yang tidak dapat diterima”

Beliau seterusnya menyeru agar diperhebatkan usaha pengajaran ajaran Talmud dan menggesa supaya memasuki Gunung Kuil yang memberi makna supaya menceroboh Masjidil Aqsa secara berselindung di sebalik alasan lawatan. Beliau berhujjah bahawa usaha mempergiatkan lawatan ke Masjidil Aqsa agar mendorong kerajaan Israel berfikir semula dan berusaha menghalang (Masjidil Aqsa) diserahkan ke tangan perosak (orang Islam ).

Beliau menolak tanggapan bahawa Kuil Sulaiman tidak boleh dibina atas alasan Kitab Taurat tidak menjelaskan perincian binaannya dan menambah disebabkan itu kuil itu mesti dibina walau apapun yang menghalangnya.

Sumber : http://www.alquds-online.org/index.php?s=news&id=6582

Tiada ulasan:

Catat Ulasan